Relaa Racing simulaattoriharjoittelun edelläkävijänä Suomessa
Relaa Racing ja Seinäjoella sijaitseva Crazy Finn Academy ovat aloittaneet yhteistyön, jonka tavoitteena on tuoda Relaa Racingin nuoren kuljettajien ohjelmaan valituille nuorille lupauksille entistä enemmän ja laadukkaampia työkaluja, joita hyödyntämällä nuoret kuljettajat pystyvät entistä tehokkaammin ponnistamaan maailman radoille.
Crazy Finn Academy (CFA) on edelläkävijä Suomessa simulaattoreiden suhteen. CFA:n toimitiloihin on rakennettu Formula Renaultin runkoa käyttävä, servomoottoreilla tuotettua liikettä hyödyntävä simulaattori 180 asteen näytöillä. Aito formula-auton runko, ohjauspyörä sekä simulaattorin G-voimia imitoiva liike vievät realismin uudelle tasolle, jolloin kuljettaja pystyy auton tarkan mallinnuksen avulla antamaan palautetta esimerkiksi auton säädöistä.
Simulaattoreiden käyttö ja niillä kilpaileminen eivät ole kilpakuljettajille mitään uutta, varsinkaan koronavuosien jälkeen. Erot kotisimulaattoreiden sekä ammattimaisen, työkaluksi suunnitellun simulaattorin kanssa ovat kuitenkin kuin yö ja päivä. Tämän tunnistaa myös Relaa Racingin perustaja Raimo Niemi.
-Meillä on ollut junioriohjelmamme kuljettajilla kiinteä simulaattori käytössä jo monta vuotta, muun muassa Porsche Racing Club Finland -kilpailuissa. Tällainen pitkälle kehittynyt simulaattori antaa kuitenkin täysin eri mahdollisuudet kuljettajan harjoitteluun. Kyseessä on tärkeä työkalu, jota hyödyntämällä nuori kuljettaja oppii paitsi ajo- ja auton säätötaitoja, niin myös valmiuksia toimia tehokkaasti tehdastallien kanssa, joille simulaattorin hyödyntäminen on ollut arkipäivää jo pitkään.
CFAcademyn Ossi Viljanen kertoo simulaattorin hyödyistä hieman tarkemmin.
-Isoin asia on se, että kuljettaja oppii tuntemaan radat hyvin. Kun mennän tarkemmin yksityiskohtiin, niin voimme tarkastella kuljettajan ajotapaa ja -tekniikkaa. Käytännössä kaikkea jarruttamiseen, kaasun käyttöön, vaihtamiseen sekä ohjaukseen liittyen päästään analysoimaan datan pohjalta erittäin tarkasti. Kolmantena hyötynä ovat renkaiden ominaisuuksien hienosäätöpuolen käyttäminen. Lisäksi simulaattorilla voidaan opetella eri nappien ja ohjelmien käyttöä aitoa erittäin paljon vastaavassa ympäristössä.
Relaa Racingin ja CFAcademyn yhteistyö jatkuu myös CFA:n GT-autosimulaattorissa, joka rakennetaan Le Mansissakin kilpailleen Aston Martinin koriin. Tällöin auton ohjaamo sekä mittasuhteet ovat saatavissa erittäin lähelle Relaa Racingin Porsche 992 GT3 Cup -kalustoa. Simulaattorin rakennuspuolesta vastaa niin Formula 1- kuin Indycar-tiimienkin simulaattoreita rakentanut Andy Symonds, jolla on yli 20 vuoden kokemus simulaattoreiden visuaalisen puolen suunnittelusta ja toteuttamisesta. Yhdistettynä tarkkaan, suoraan radoilta saatuun dataan, on tuloksena realistinen työkalu suunnitelmalliseen harjoitteluun, ensimmäisenä Suomessa.
-Relaan toiminta ja tiimi ovat Suomen mittakaavassa äärimmäisen ammattimaista ja osaavaa. Meidän pitää osaltamme olla riittävän kovalla tasolla, jotta voimme tuottaa Relaalle lisäarvoa. Me puolestaan saamme Relaalta arvokasta tietoa auton käyttäytymisestä, ja saatua dataa hyödynnetään simulaattorissa, jotta voimme luoda Relaan kalustolle digitaalisen kaksosen simulaattorissa, Tällä mallinnuksella Relaan kuljettajat voivat sitten harjoitella GT-simulaattorissamme. Toimintaperiaate on sama kuin formulasimulaattorissa, mutta siinä missä formulasimulaattori on rakennettu ristikkäin olevien tunkkien päälle, niin sanotusti hexabodyna, on GT-auton korin kulmiin kiinnitetty servomoottoreilla toimivat tunkit sekä auton keskelle kiinnitettty viides tunkki, joka huolehtii sivuttaisesta liikkeestä. Hexabodya emme voi käyttää isossa autossa kokorajoituksen takia.
Junioriohjelmallaan pioneerina Suomessa toiminut Relaa Racing on myös ensimmäisenä liikkeellä ammattilaistason simulaattoriharjoittelussa. Projekti on herättänyt kiinnostusta myös muualla, ja Niemi toivookin näkevänsä ammattilaistason simulaattoreita hyödynnettävän laajemmin myös Suomessa.
-Näkisin tämän olevan todella varteenotettava harjoittelumuoto tällä tasolla, lajista riippumatta. Meillä on Suomeen tulossa uusia luokkia ja sarjoja, ja toivoisin myös siellä olevan pyrkimystä edetä eteenpäin, ettei kilpailtaisi vain kansallisella tasolla.