Luka Nurmi tuplavoittoon paluussaan Relaan rattiin
Kauhajokelaistiimi Relaa Racingin kilpailukausi jatkui tiimin kotikilpailussa, FRC Botniaracessa Jurvassa. Kahteen FRC GT Open -luokan lähtöön tiimi toi viivalle kaksi uusimman sukupolven Porsche 911 GT3 Cup 992 -autoa, kuljettajinaan luokan 1 pistejohdossa ennen Botniaringiä ollut Tommi Haru, sekä vierailevana tähtikuljettajana Relaalla 2019-2020 ajanut ja Pohjois-Euroopan Porsche-sarjan mestaruuden voittanut Luka Nurmi.
Italiassa AF Corse -tiimin Ferrarilla kilpaileva Nurmi oli Porschen ratissa kuin kotonaan. Heti aika-ajoissa 20-vuotias kuljettaja ajoi rata-ajon koppiautojen epävirallisen rataennätyksen 1:35,137. Tommi Haru ajoi niin ikään loistoajan lukiten eturivin ennen avauslähtöä.
Juuri ennen viikonlopun ensimmäistä lähtöä taivas aukesi ja lähtö muuttui nopeasti sadekelin kilpailuksi. Nurmi sai loistavan lähdön johtaen 17 auton joukkoa Haru kannoillaan. Haru puristi vanhalle radalle liityttäessä mutkassa Nurmen sisäpuolelle ja seuraavassa, vasemmalle taittuvassa mutkassa ulkopuolelta ohitse kaksikon karatessa kolmatta paikkaa pitäneeltä Emil Westmanilta 991.1-sukupolven Porschellaan. Kolmannella kierroksella oli Nurmen vuoro kuitata Haru ja siirtyä kilpailun johtoon, jonka kokenut GT-kuljettaja piti maaliin saakka. Haru ajoi toiseksi ja Relaalla Porsche Sprint Challenge NEZ -sarjan mestaruuden vuonna 2016 voittanut Westman kolmanneksi.
Toisessa lähdössä asetelmat olivat identtiset Nurmen johtaessa joukkoa kohti vihreää lippua Haru rinnallaan. Kuivan kelin kilpailussa Nurmi ei aikaillut, vaan otti lähdön vakuuttavasti komentoonsa ja ajoi lipulta lipulle ykköspaikalla Haru takanaan. Ruutulipulle ajettiin tällä kertaa tasaisilla väleillä järjestyksessä Nurmi – Haru – Westman.
-Oli todella mukava ajaa pitkästä aikaa vanhan tiimini kanssa. Uusi 992 oli kehittynyt hurjasti 991.1-mallista, jolla ajoin itse kilpaa viimeksi. FRC GT Openissa sai myös käyttää luistonestoa ja ABS:ää toisin kuin Porsche Cupissa, ja ne olivat minulle tuttuja GT3-luokan autoista. Vauhti oli todella hyvä ja oli mukavaa nähdä, kuinka paljon kehitystä on tullut viime vuosina. Relaan tiimissä on aina mukava ajaa, tiimi on rento mutta silti kilpailullinen ja ammattimainen, Nurmi kiitteli maalissa.
-Sadekeli on aina hyvä meikäläiselle, vauhti oli kohdallaan ja päästiin vähän ajamaan kilpaa lähdön alkuvaiheessa Lukan kanssa. Viikonloppu oli hyvä, luokan sisällä on vaan vähän isoja eroja. Luokan 1 pistejohdossa lähdetään Pärnuun. Siellä on tullut ajettua aika paljon, ja Porsche Ringin rata on mieleeni, Haru kertoo.
FRC GT Open -kausi jatkuu elokuun 10.-11. päivä Pärnun Porsche Ringillä Estonian Grand Prixillä. Botniaringille suunniteltu FRC GT Open 4H -kestävyyskilpailu ei toteutunut, mutta nelituntinen lähtö on suunnitteilla ajettavaksi Pärnun osakilpailussa.
Finnish Racing Championship jatkuu Estonian Grand Prixillä 10.-11.8.
FRC Botniaracen Tulokset
FRC GT Open Lähtö 1
1. Luka Nurmi 12 kierrosta Porsche 911 GT3 Cup 992 Luokka 1
2. Tommi Haru +14,326 Porsche 911 GT3 Cup 992 Luokka 1
3. Emil Westman +43,096 Porsche 911 GT3 Cup 991.1 Luokka 2
4. Simo P. Kangas +58,558 Porsche 911 GT3 Cup 992 Luokka 1
5. Daniel Skurnik +1:32,572 Porsche 911 GT3 Cup 997 Luokka 2
FRC GT Open Lähtö 2
1. Luka Nurmi 13 kierrosta Porsche 911 GT3 Cup 992 Luokka 1
2. Tommi Haru 18,608 Porsche 911 GT3 Cup 992 Luokka 1
3. Emil Westman +53,841 Porsche 911 GT3 Cup 991.1 Luokka 2
4. Jarkko Tähtinen +1:17,296 Ford Mustang V8 Luokka 2
5. Turo Levänen +1:29,242 Porsche 911 GT3 Cup 997 Luokka 2